Kelas Memandu ( Lesen Kereta )

Lokasi: Akademi Memandu Nilai

One day, my brother said to me, "Kau mesti dapat lesen kereta sebelum abang habis semester ni." Masa tu saya tengah online Twitter, so respon macam ya tak ya je dengan abang. Tapi lepas abang dah balik kolej, saya fikir balik, why not? Daripada membazir masa lebih baik saya belajar something yang berguna, kan? Lastly, saya cakap dengan ayah, saya nak ambil lesen memandu.

Pendek cerita, akhirnya saya dapat daftarkan diri di Akademi Memandu Nilai. Yuran? RM 840. Ada satu kelas memandu dekat Bandar Seri Putra tu yuran dia RM 900. Mungkin, yuran bergantung kepada akademi. Tambahan, saya cuma ambil lesen kereta ( dikenali sebagai lesen D ). Nak ambil lesen motor, lain harga dia. Here are the steps.

Gambar yang saya letak memang selalunya takde kena mengena. 

1st: Kelas KPP 5 Jam
Kelas teori wajib diambil. Ini sebagai langkah awal. Awak akan diajar berkenaan undang-undang jalan raya. Kalau dalam karangan, yang ni macam pendahuluan. Selepas daftar, terus tanya dekat staf kaunter bila boleh start kelas KPP 5 jam dan dia akan tetapkan tarikh kelas teori untuk awak. Staf kaunter juga akan tanya nak datang sendiri atau dijemput. This is up to you. Kalau ada kenderaan dari rumah, datanglah sendiri. Tapi kalau takde, maklumkan yang awak nak dijemput. Staf akademi akan jemput awak dari depan rumah. Melainkan awak duduk apartment so janganlah tanya soalan bodoh kayhhhh.

Lebih bagus, ajaklah sekali satu geng kalau ambil lesen sama-sama. Barulah seronok. Kalau sorang-sorang mungkin bosan sikit. Melainkan awak jenis senang buat kawan.

2nd: Ujian Komputer
Selepas kelas KPP, awak boleh terus ambil ujian komputer. Yup betul, boleh ambil terus. Ujian ni berlangsung selama 1 jam. Tapi tak semestinya secara langsung betul-betul selepas habis kelas teori. Ambillah hari lain. Tetapkan tarikh dengan staf kaunter. Awak pun mestilah nak beberapa hari untuk belajar. Ingat ujian ni senang ke? Ada yang gagal tau! Kalau nak lulus mesti betul 42 soalan daripada 50. Jujur cakap memang ada yang gagal. Alhamdulillah saya dapat 46/50.

3rd: Kelas Teori 6 Jam
Selepas lulus ujian komputer, saya terus ditetapkan tarikh untuk hadiri kelas teori 6 jam ni. Yang ni perenggan pertama dalam karangan. Ya dik, perenggan pertama. Waktu saya datang kelas teori ni, dia ajar 3 jam dalam kelas dan selebihnya diluar. Masa ni memang mencabar betul. 3 jam duduk tu je, dia ajar secara spesifik tentang kereta and gear-gear semua. Saya bukanlah minat pun nak tahu pasal kereta, cukupulah boleh memandu haha. Tambahan bilik kuliah tu air-cond kuat betul. .Nak tak nak memang sempatlah jugak saya mimpi.


Kami berehat dalam 15 minit sebelum staf akademi bawa kami pergi ke litar dan tunjuklah macam mana pelajar menjalani latihan ( Ni dah masuk perenggan kedua karangan ). Ada yang enjin mati tengah jalan, langgar pembahagi jalan. Terlebih sana, tersentuh double line. Boleh dikatakan macam lawatan sambil belajar. Kami yang tengok pun rasa kesian, tetapi gelak didahulukan. Lepas tu staf tu cakap, "Gelaklah, nanti orang lain tengok awak buat, awak pulak kena gelak." Haha life cycle is everywhere. No one can avoid it.

4th: Lesen L dan Kelas Amali 10 Jam

Bahagian I - Pra-L (Kelas teori banyak-banyak tu)
Bahagian II - Memandu Dalam Litar
Bahagian III - Memandu di Jalan Raya

Selesai kelas teori 6 jam, baru boleh dapat lesen L. Selesai Bahagian I. This is what L licensee should do after. Tetapkan hari awak nak hadir kelas amali - 10 jam bahagi kepada 5 hari. Maksudnya dalam masa 5 hari awak akan belajar memandu 2 jam. Biasanya, pelajar ambil kelas seminggu sekali. Saya ambil kelas 2 jam setiap Rabu. Avoiding Monday blues as much as I can. 

Haaaa ini dia masa yang ditunggu-tunggu. Kena herdik kena marah ya ini masanya. Jiwa kena kental, mentaliti kena kuat. Staf akademi memang kaw-kaw cuba psiko awak kata, "Macam mana nak ambil ujian, yang ni pun tak boleh buat?!". Apa yang adik-adik perlu lakukan?

Tenang. Ambil nafas. Tengking dia balik.

HAHA. Noooo~ Jangan! Ambil nafas dan ingat balik langkah-langkah yang staf dah ajar. Tetapkan dalam minda, "Ini semua ujian psiko je ni.". Awak dah 17 tahun dan ke atas. Setakat kena herdik masa kelas amali 10 jam tu apa la sangat. 11 tahun kena maki dengan cikgu dekat sekolah, surely psycho individuals are piece of cake. Ceh. Tapi betul. Kena marah tu diam je. Walaupun kita buat betul, dia kata salah, anggukkan sahaja. Kita tengah belajar. Hormati staf akademi yang nak bagi awak lesen.

Kelas pertama saya cuma merangkumi 5 perkara wajib sebelum memandu and kawalan cekam (cluc). Staf tu pun ada uji saya memandu naik bukit (Benda ni wajib sebab ada time test JPJ).Gaiss.. kawalan cekam memanglah benda paling masalah, or world first problem probably untuk kereta manual. Saya tak belajar lagi tekan minyak waktu ni. Tak perlu belajar tekan minyak, nak lepaskan cekam pun menggeletar satu badan. Parah!

Kelas kedua saya belajar kawalan stereng, kawalan cekam (sigh) dan parking biasa sekali dengan 3 penjuru. Setiap kelas kita berbeza cikgu serta berbeza kereta. Kereta yang perfect yang kamu jumpa masa first class bukanlah selamanya kereta yang kamu semua akan guna untuk kelas seterusnya. AMARAN: Kereta yang kita guna untuk belajar selalunya memang cikai and menuntut kesabaran yang tinggi! Seriously, beware.

Kelas ketiga, staf ajar memandu atas jalan raya. Tak pernah belajar tekan minyak tiba-tiba terus pandu kereta dekat atas jalan raya. Bayangkanlah saya punya mengucap, Allah je yang tahu. Hahahaha. Tapi okeylah, memanglah kelam kabut nak tukar gear bagai, tekan minyak and so on tetapi don't worry, babe, kereta tetap berjalan and selamat sampai jugak dekat Akademi. 

Kelas ke-4 , uncle yang selalu jemput saya dari rumah ke akademi tu pula yang ajar. Saya sendiri kena memandu guna kereta akademi dari depan rumah, bayangkan lalu dekat Nilai 3 dengan jalan besar yang kiri kanan kilang, sampai di akademi! Nilai ke Pajam! *lap dahi*. Kelas terakhir (ke-5), staf tak ikut saya sangat kecuali waktu keluar dekat jalan raya. Yang parking semua tu, latih sendiri.

5th: Sesi Ujian Memandu JPJ
Okay, yang bahagian ni saya tak berapa ingat. Seingat saya, kita akan ambil ujian JPJ hanya selepas sebulan tamat Kelas Amali 10 jam. Jangan tanya kenapa sebulan, saya pun tak tahu. Tapi ya kena tunggu sebulan. Ujian JPJ pula akan dijalankan setiap Selasa sahaja di Akademi Memandu Nilai. Sebab itu, nanti bila ambil kelas pra-Ujian, dia tak bagi kita hari Selasa. Ujian Bahagian II dan III akan dijalankan dalam satu hari.

Nak dipendekkan cerita saya cuma lulus ujian JPJ untuk bahagian III (Jalan raya). Bahagian II (Dalam litar), saya gagal (or kandas dalam terma asal ) masa letak kereta 3 Penjuru. Terlebih garisan putih pulak. Ujian dalam litar, pegawai JPJ takkan duduk sekali dalam kereta, mereka pandang daripada pondok JPJ (Dekat akademi nanti awak boleh nampak).

Saya ambil ujian balik untuk bahagian dalam (Nota: Kalau Ujian dalam litar gagal 1 tempat, kena buat balik semua 3-3 tempat). Jadinya, alhamdulillah lulus akhirnya ^^